KPI, belirli bir hedef için zaman içinde ölçülebilir bir performans ölçüsü olan temel performans göstergesi anlamına gelir. KPI'lar, ekiplere ulaşmak için hedefler, ilerlemeyi ölçmek için kilometre taşları ve kuruluş genelindeki kişilerin daha iyi kararlar almasına yardımcı olan içgörüler sağlar. Finans ve İK'dan pazarlama ve satışa kadar temel performans göstergeleri, işletmenin her alanında stratejik düzeyde ilerlemeye yardımcı olur.
En iyi KPI Tanımı Hangisidir?
Anahtar performans göstergeleri (KPI'lar), en stratejik hedeflerinize göre ilerlemeyi ölçmenize yardımcı olan hedeflerdir. Kuruluşların birçok metriği olabilirken, KPI'lar işletmenizin başarısı için "anahtar" olan hedeflerdir.
KPI'lar Neden Önemli?
KPI'lar, ekiplerinizin kuruluşun genel hedeflerini desteklediğinden emin olmanın önemli bir yoludur. İşte temel performans göstergelerine ihtiyaç duymanızın en büyük nedenlerinden bazıları;
Ekiplerinizi aynı hizada tutun: İster proje başarısını ister çalışan performansını ölçün, KPI'lar ekiplerin aynı yönde ilerlemesini sağlar.
Bir sağlık kontrolü sağlayın: Temel performans göstergeleri, risk faktörlerinden finansal göstergelere kadar kuruluşunuzun sağlığına gerçekçi bir bakış sağlar.
Ayarlamalar yapın: KPI'lar, başarılarınızı ve başarısızlıklarınızı net bir şekilde görmenize yardımcı olur, böylece neyin işe yaradığını ve neyin işe yaramadığını daha az yapabilirsiniz.
Ekibinizi sorumlu tutun: Çalışanların ilerlemelerini takip etmelerine ve yöneticilerin işleri ilerletmelerine yardımcı olan temel performans göstergeleriyle herkesin değer sağladığından emin olun.
KPI Türleri:
Temel performans göstergeleri birçok farklı şekilde gelir. Bazıları bir hedefe yönelik aylık ilerlemeyi ölçmek için kullanılırken, diğerleri daha uzun vadeli bir odağa sahiptir. Tüm KPI'ların ortak noktası, stratejik hedeflere bağlı olmalarıdır. İşte en yaygın KPI türlerinden bazılarına genel bir bakış.
Stratejik: Bu büyük resmi gösteren temel performans göstergeleri, kurumsal hedefleri izler. Yöneticiler, kuruluşun herhangi bir zamanda ne durumda olduğunu öğrenmek için genellikle bir veya iki stratejik KPI'ye bakar. Örnekler arasında yatırım getirisi, gelir ve pazar payı yer alır.
Operasyonel: Bu KPI'lar genellikle performansı daha kısa bir zaman diliminde ölçer ve kurumsal süreçlere ve verimliliklere odaklanır. Bazı örnekler, bölgeye göre satışları, ortalama aylık nakliye maliyetlerini ve edinme başına maliyeti içerir.
İşlevsel Birim: Birçok temel performans göstergesi, finans veya BT gibi belirli işlevlere bağlıdır. BT, çözüme ulaşma süresini veya ortalama çalışma süresini takip edebilirken, finans KPI'ları brüt kar marjını veya varlık getirisini takip eder. Bu işlevsel KPI'lar stratejik veya operasyonel olarak da sınıflandırılabilir.
Önde Gelen ve Geride Kalan: Tanımladığınız temel performans göstergesinin türünden bağımsız olarak, öncü göstergeler ile gecikmeli göstergeler arasındaki farkı bilmelisiniz. Önde gelen KPI'lar sonuçların tahmin edilmesine yardımcı olabilirken, geride kalan KPI'lar halihazırda olanları takip eder. Kuruluşlar, neyin en önemli olduğunu takip ettiklerinden emin olmak için her ikisinin bir karışımını kullanır.
Kullanılacak En İyi KPI'lar Hangileridir?
Her kuruluş farklı olsa da yüksek performanslı temel performans göstergeleri oluşturmanın birkaç yolu vardır. Öncü ve geride kalan göstergelerin dengesini dahil edin, veri okuryazarlığını artırarak KPI odaklı bir kültür oluşturun ve temel performans göstergelerinizi düzenli olarak gözden geçirin ve ayarlayın. Hedef kitleniz, pazarınız ve işiniz değişir.